اهمیت و ضرورت آموزش مفاهیم پایه ریاضی
در سال های اخیر آموزش مفاهیم پایه ریاضی برای خردسالان در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه مورد توجه روانشناسان و برنامه ریزان آموزشی واقع شده است. در گذشته توانایی های کودکان در درک این مفاهیم کمتر از واقع انگاشته می شد در صورتی که امروزه یافته های تحقیقاتی نشان می دهند که توان درک مفاهیم ریاضی خردسالان بطور غیر منتظره ای بالاست. پژوهش های شناختی نشان داده اند که خردسالان قادراند تا مفاهیم پایه ریاضی را بخوبی فراگیرند و توانایی یادگیری آنها عمیق تر و بیشتر از آن چه تا کنون فرض شده، می باشد. بر اساس یافته های پژوهشی، برنامه های سیستماتیک و مبتنی بر آموزش مفاهیم اساسی ریاضی به خردسالان ۳ تا ۷ ساله بنیان و اساس محکمی برای پیشرفت در دوره های بعدی تحصیل آنها فراهم می آورد. به عبارتی دیگر بنیان و اساس پیشرفت و یادگیری ریاضی در تمام ادوار زندگی، در سال های آغازین و در مهدهای کودک و پیش دبستانی ها پایه گذاری می شود. اگر این دوره مورد توجه واقع نشود، کودک در مدرسه از هم سالان خود عقب تر و ناتوان تر خواهد بود و در طول این زمان عقب ماندگی و ناتوانی بیشتر شده و جبران آن در سال های بعد دشوارتر خواهد شد. اغلب کودکان در سنین پیش دبستانی به دلیل قرار گرفتن در محیط هایی که از نظر آموزش مفاهیم پایه ریاضی غنی نیست، زمانی که مواجه با برنامه های رسمی مدارس می شوند دچار تشویش شده و ترس از ریاضی را در خود توسعه می دهند. یک برنامه آموزشی مناسب می تواند این شکاف را پر کند. با این وجود تحقیقات موجود تا سال ۲۰۰۸ نشان می دهند که برنامه های مناسب برای آموزش ریاضی به خردسالان در این گروه سنی مورد توجه قرار نگرفته است. با این اوصاف برنامه های مناسب و با کیفیت آموزش ریاضی نمی توانند تصادفی، غیر رسمی و غیر سیستماتیک باشند. استفاده از این برنامه ها و نقش مربیان مجرب در یادگیری ریاضی در سال های آغازین زندگی کودکان امری بسیار مهم بوده که عدم توجه به آن معضلات جدی در آینده تحصیلی آنها ایجاد خواهد کرد.
معرفی برنامه I-Maths
I-Mathsتوسط مؤسسه بین المللی UCMAS و به سرپرستی پروفسوردینو ونگ در سال ۲۰۰۳ در کشور مالزی ابداع شده و از آن زمان تا سال ۲۰۱۰ فقط در مالزی اجرا گردید. هم اکنون در ۱۱ کشور دنیا از جمله :چین، سنگاپور، هند، ترکیه و… این سیستم در حال اجراست و کشور عزیزمان ایران دوازدهمین کشوری است که به خانواده I-Maths پیوسته است. مواد آموزشی، کتابها و روش آموزش این سیستم بر پایه مبانی علمی و نظریه های معتبر روانشناسی بوده و منطبق با استانداردهای NAEYC و NCTM می باشد. برنامه مزبور که حاصل سالها پژوهش محققان است باعث شده که کودکان از طریق مفاهیم پایه ریاضی درک بهتری از دنیای اطرافشان داشته باشند. پنج هدف اصلی این دوره آموزشی عبارت اند از:
• از بین بردن ترس ریاضی: تحقیقات نشان می دهد ۶۵ درصد مردم از ریاضی می ترسند و بطور آگاهانه یا ناآگاهانه این ترس را به فرزندان خود نیز منتقل می کنند.
• از بین بردن موانع خلاقیت: خلاقیت آموزش دادنی نیست، همه بچه ها خلاقند فقط برای بروز آن باید موانع خلاقیت برداشته شود.
• مهارت فکر کردن: این مهارت مهمترین وجه تمایز انسان با سایر موجودات است.
• انتقال مفاهیم پایه و اساسی ریاضی: زبان ریاضی قوی ترین ابزار برای درک محیط پیرامون است.
• درک و استنتاج در عمل: آنچه را که می شنوم فراموش میکنم آنچه را که می بینم به خاطر می آورم آنچه را که درک می کنم و می فهمم که انجامش می دهم( کنفسیوس).
طول دوره I-Maths سه سال است و هر سال شامل چهار ترم می باشد. کلاس ها هر هفته دو جلسه بوده و ظرفیت کلاس حداکثر ۱۶ نفر تعیین گردیده است. کلاس های آموزشی به صورت عملی، همراه با بازی و در محیطی شاد اجرا می شود. بسته آموزشی و کتاب های I-Maths منحصر به فرد بوده و گواهی های لازم در این خصوص از مراجع ذیربط اخذ شده است. مدرسان این سیستم از بین مربیان با تجربه مهدهای کودک و معلمان پایه های اول و دوم پس از احراز شرایط لازم انتخاب شده اند و بعد از آموزش زیر نظر مدرسان بین المللی اجازه تدریس یافته اند.
.