UCMAS چیست؟

معرفی UCMAS

طرح توسعه و محاسبات ذهنی با استفاده از چرتکه، یک برنامه منحصر به فرد برای رشد کودکان است که در سال ۱۹۹۳ توسط دکتر دینو ونگ در کشور مالزی ابداع گردید. این برنامه با استفاده از یک سیستم نوآورانه محاسبه ای و با بکارگیری چرتکه (سوربان) سبب توسعه کل مغز یا بعبارتی سبب توسعه نیمکره چپ و نیمکره راست بطور همزمان می‌شود.

دانش ‌آموزان در سنین بین ۶ تا ۱۳ سال، با یادگیری انجام محاسبات ذهنی همراه با دقت و سرعت بالا، ظرفیت ذهن خود را توسعه می‌دهند که این سبب بهبود مهارت‌هایی نظیر مدیریت زمان، تمرکز و توانایی حل مساله می‌شود که در موفقیت آنها در تمام دروس و امور مختلف زندگی روزمره نقش اساسی دارد.

کشور ایران در شهریور ۱۳۹۰ به عضویت این گروه درآمد و به عنوان نمایندگی رسمی موسسه بین المللی UCMAS ، Univesal Concept Mental Aithmetic System)) آغاز به کار نمود. این موسسه با همکاری معاونت محترم پژوهش و نیروی انسانی آموزش و پرورش اداره کل تهران و همچنین مدیریت محترم آموزش و پرورش منطقه ۱۸ اولین دوره آموزشی طرح توسعه و محاسبه ذهنی را در ایران شروع نمودند.

این برنامه دارای ۱۰ ترم برای دانش ­آموزان ۹ تا ۱۳ سال و ۱۳ ترم برای دانش ­آموزان ۶ تا ۸ سال می باشد، هر ترم به صورت ۱۴ جلسه ۲ ساعته در هفته می‌باشد که حدود سه تا سه ماه و نیم به طول می‌انجامد. برنامه UCMAS نه تنها منجر به ایجاد اعتماد به نفس و تسلط در ریاضیات می‌شود، بلکه با ایجاد یک چهارچوب زیربنایی سبب توسعه مهارت‌های مورد نیاز یادگیری در مدرسه و زندگی روزمره کودکان می‌شود.

از سال ۱۹۹۳ تاکنون ۷۸ کشور به عضویت موسسه UCMAS درآمده و میلیون‌ها کودک در سراسر جهان از برنامه‌های آموزشی این سیستم بهرمند شده‌اند، مهمترین این کشورها عبارت‌اند از: کانادا، استرالیا، ایالات متحده آمریکا، انگلستان، مالزی، اندونزی، هند، امارات، قطر، عربستان سعودی، نیوزلند و … می باشد که به منظور ارزیابی و شکوفایی استعدادها و تشویق دانش‌آموزان به یادگیری ریاضیات، هرسال مسابقه‌ای بین‌المللی با حضور کشورهای عضو UCMAS برگزار می شود.

طی سالهای ۹۱ و ۹۲ دانش آموزان ایرانی عضو این مجموعه بین المللی در مسابقه مذکور شرکت کرده و تواستند با کسب رتبه های قهرمانی، اول، دوم و سوم رتبه سوم جهانی را از آن خود کرده و پرچم  پرافتخار جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درآورند.

موسسه بین المللی UCMAS افتخار دارد که عضو فعال انجمن حساب ذهنی و چرتکه ای “ZHUSUAN” بوده که دارای گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ بوده و توانسته است در کتاب رکوردهای مالزی ثبت شده و گواهینامه دریافت نماید.

 

 

مزایای آموزش طرح توسعه و محاسبه ذهنی

آموزش UCMAS: جهت افزایش حافظه، تقویت ذهن و هماهنگی در نیمکره راست و چپ مغز میباشد. تکنیک­های به کار گرفته شده در این سیستم باعث ایجاد اعتماد به نفس، هوشیاری، تمرکز و مدیریت در زمان و قدرت تفکر در فرگیران میشود.(سرعت عمل)

تکنیک تند نویسی (speed writing ) : سرعت عمل دانش ­آموزان در حل مسائل را افزایش می­دهد و باعث سرعت بخشیدن به یادگیری مطالب جدید می­شود. این سیستم به دانش آموزان در سرعت بخشی به انجام تکالیف مدرسه کمک می­کند.

تکنیک شنیداری ( Listening) : جهت بالا بردن تمرکز دانش ­آموزان و دقت آنها بسیار مؤثر است.

* کار با چرتکه و حرکت مهره­ ها و تماس انگشتان با مهره باعث هماهنگی دو نیمکره میشود.

تکنیک فلش کارت : با بکارگیری این تکنیک­ و تکرار آن حافظه کوتاه مدت و بلند مدت مغز تقویت می یابد.

لازم به توضیح است که آموزش طرح توسعه و محاسبه ذهنی UCMAS نه تنها مغایرتی با سیستم آموزش ریاضی در مدارس نداشته بلکه با استفاده از تکنیکهای مذکور مفاهیم و تصویرسازی ذهنی را به دانش آموزان آموزش می دهد.

شرایط آموزش طرح توسعه و محاسبه ذهنی UCMAS:

* سن بین ۶ الی ۱۳ سال

* توانایی خواندن، نوشتن اعداد ( از ۱ الی ۹)

* توانایی فهمیدن (مفهوم) جمع و تفریق

تعداد جلسات سرفصلهای آموزشی
KG1 ۱۴ جلسه ۲ ساعته جمع و تفریق اعداد ۱ رقمی-شروع محاسبات ذهنی
KG2 ۱۴ جلسه ۲ ساعته جمع و تفریق اعداد ۱ و ۲ رقمی- محاسبات ذهنی
Basic ۱۴ جلسه ۲ ساعته جمع و تفریق اعداد ۱ رقمی- محاسبات ذهنی
Elementay A/KG3 ۱۴ جلسه ۲ ساعته جمع و تفریق اعداد تا سه رقم- محاسبات ذهنی
Elementay B/KG4 ۱۴ جلسه ۲ ساعته مهارت جمع و تفریق اعداد تا ۳ رقم با چرتکه و محاسبات ذهنی در سطح پیشرفته تر
Intemediate A ۱۴ جلسه ۲ ساعته ضرب اعداد ۱×۲ با چرتکه و به صورت ذهنی/جمع و تفریق اعداد منفی
Intemediate B ۱۴ جلسه ۲ ساعته ضرب ۱×۳ و تقسیم ۱÷۳  و ۱÷۲ صحیح و اعشاری
Highe A ۱۴ جلسه ۲ ساعته تقسیم اعداد ۱÷۴  و جمع و تفریق اعداد منفی در سطح پیشرفته
Highe B ۱۴جلسه ۲ ساعته ضرب اعداد ۲×۲ و تقسیم اعداد ۲÷۴

شروع محاسبه عبارات ترکیبی جمع و تفریق اعشاری

Advance ۱۴ جلسه ۲ ساعته ضرب و تقسیم با تعداد ارقام بیشتر- درصد- توان
Gand Level A ۱۴ جلسه ۲ ساعته ضرب و تقسیم اعداد صحیح و اعشاری- درصد-جذر
Gand Level B ۱۴ جلسه ۲ ساعته جمع و تفریق، ضرب و تقسیم اعداد صحیح و اعشاری/جذر به صورت پیشرفته

* لازم به ذکر است دانش ­آموزان در هر سطح مفاهیم سطوح قبل را به صورت پیشرفته تمرین کرده و توانایی انجام محاسبات ذهنی، در دانش ­آموزان افزایش می­یابد.

دانش آموزان ایران اسلامی همواره تشنه علم و دانش بوده و با رفتار شایسته و سازنده خویش، الگوی راستین دانش‌ آموزان دیگر کشورهای اسلامی نیز می‌باشند. این سیستم با هدف ایجاد بستری مناسب برای شکوفایی استعدادها و رشد قوه خلاقیت نونهالان که سرمایه‌های اصلی ایران اسلامی هستند پا به عرصه ظهور نهاده و با آموزش معلمانی کارآزموده (براساس استانداردهای بین المللی) در جهت توسعه خودباوری و خود اتکایی دانش آموزان فعالیت خود را آغاز نموده است.

با وصف اندک موضوعی که اشاره شد، از مسئولین محترم تقاضا می‌شود در راستای پیشبرد نونهالان در جهت ارتقاء علم و دانش و کسب مدارج علمی بین‌المللی همکاری لازم را مبذول فرمایید.